Struktura witryny zacznij od niej

Struktura witryny – zacznij od niej i zyskaj przewagę!

Przeglądając strony internetowe marek w różnych branżach, często odnoszę wrażenie, że ich podstawą jest przede wszystkim chaos. Jest tak, ponieważ wiele z nich zostało stworzonych bez żadnego planu i przemyślenia. Tworząc WWW, musisz pamiętać, że struktura witryny, w tym organizacja linkowania wewnętrznego może być kluczem do zyskania przewagi konkurencyjnej. Jak więc dobrze ją zaprojektować?

Struktura witryny. Schematy linkowania wewnętrznego

Istnieje kilka możliwych schematów linkowania wewnętrznego. Dobrze jeśli na którymś z nich oprzesz strukturę witryny i zachowasz w tym konsekwencję. Oto one:

  • wzajemne linkowanie – niewielkie strony internetowe składające się z z kilku podstron np.: strona główna, o nas, oferta, kontakt mogą być oparte na linkowaniu “każda podstrona do każdej podstrony”.
struktura witryny wzajemne linkowanie
Struktura witryny – wzajemne linkowanie, Źródło: dzieło własne 🙂
  • piramida – założeniem tego schematu jest grupowanie podstron tematycznie i tworzeniu hierarchicznych działów. Czym wyższą pozycję zajmuje podstrona w piramidzie, tym jest bardziej istotna lub ogólna.
obrazek pokazuje struktura witryny piramida
Struktura witryny – piramida, Źródło: https://www.vanillacircus.co.uk
  • silos – zaletą tej struktury jest to, że przejście ze strony głównej do dowolnej podstrony wymaga maksymalnie dwóch kliknięć. Hierarchia silosa w porównaniu do piramidy jest bardziej płaska.
obrazek pokazuje struktura witryny silos
Struktura witryny – silos, Źródło: https://www.rankmovers.com/
  • struktura mieszana – w bardziej rozbudowanych serwisach nie unikniesz konieczności stosowania struktury mieszanej – np. w celu odseparowania sklepu od bloga. W tym wypadku zastosuj silos dla podstron z ofertą, a schemat piramidy w stosunku do bloga.

Czym się kierować projektując strukturę witryny?

Biorąc pod uwagę zapowiedzianą zmianę algorytmu przez Google w maju 2020, najważniejszym aspektem, którym należy się kierować, jest doświadczenie użytkownika. Z niego wynika również kolejny istotny element – łatwy dostęp do najważniejszych podstron. Projektując strukturę witryny, wybierz jej najważniejsze podstrony i umieść je w strukturze jak najwyżej. Dzięki temu kluczowe treści będą dla użytkowników łatwo dostępne. Co więcej, w poszczególnych miejscach na Twojej stronie powinieneś rozmieścić linki wewnętrzne tak, aby do każdej podstrony było możliwe dotarcie za ich pomocą.

Struktura witryny – na co zwrócić uwagę?

Struktura witryny opiera się na linkach wewnętrznych. Właśnie dlatego, ważne jest ich prawidłowe tworzenie. Oto kilka przykładowych aspektów linkowania wewnętrznego, na które należy zwrócić uwagę.

Adres docelowy odnośnika

Linkujesz do wybranej podstrony z innych podstron? Zadbaj oto, aby wszystkie odnośniki wskazywały identyczny adres docelowy – np. wszystkie linki w wersji z “https://www.“. Dla algorytmów Google ma to olbrzymie znaczenie. Według Google różne linki mogą oznaczać duplikację treści lub konieczność dodatkowego przejścia.

Treść anchorów w linkowaniu wewnętrznym

Użytkownicy traktują anchory w linkowaniu wewnętrznym jak nawigację. Tę samą rolę pełni dla Google. Unikaj więc linkowania słów takich jak: “sprawdź”, “czytaj dalej”, “kliknij w ten link” itp. Zamiast tego podlinkuj słowa kluczowe, które są ważne z punktu widzenia pozycjonowania witryny. Potraktuj treść anchora jak wskazówkę dla użytkownika, o jakiej tematyce stronę zobaczy po kliknięciu w niego.

Broken links to inaczej linki prowadzące do nieistniejących podstron. Skutkują pojawieniem się błędu 404. Ich liczba może wzrosnąć np. po usunięciu poszczególnych produktów ze sklepu internetowego lub po zmianie adresów URL. Takie zjawisko jest bardzo niekorzystne dla struktury witryny, ponieważ obniża ocenę jakości strony Google’a. Dbaj więc o aktualność linków, a do wszystkich broken links ustawiaj przekierowania 301 w pliku .htaccess na nowe adresy.

Oprócz linków prowadzących do poszczególnych podstron z menu witryny, ważne jest, aby stosować linki wewnętrznego z treści podstron. Dzięki temu możliwe jest wzajemne “oddawanie sobie mocy” przez poszczególne treści na stronie. Mam tu na myśli tzw. link juice, o którym napiszę na blogu osobny artykuł.

Miejsce wartościowej treści w strukturze witryny

Jak już wspomniałem, powinieneś zadbać oto, aby najbardziej istotna treść Twojej witryny znajdowała się wysoko w jej strukturze. Unikaj sytuacji, w której na niskim poziomie znajdą się podstrony z wartościową treścią. Skutkiem tego może być ich niedowartościowanie przez algorytm Google.

0 0 Zagłosuj
Ocena artykułu:
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze