jak-pisac-zgodnie-z-e-a-t
Teksty SEO

Jak pisać zgodnie z E-A-T i karmić Google łakociami

W każdej sekundzie, palce jakiegoś marketera, copywritera lub po prostu blogera tworzą nowy tekst do sieci. Chcąc nie chcąc, obok merytorycznych, eksperckich artykułów powstają teksty raczej kiepskiej jakości. Fachowcy z Google już dawno zauważyli ten problem – właśnie dlatego stworzyli E-A-T. Jeśli więc tworzysz content i zależy Ci na widoczności, mam coś dla Ciebie. Jak pisać zgodnie z E-A-T – o tym w artykule.

Co to jest E-A-T?

E-A-T (Expertise, Authoritativeness, Trustworthiness) to skrót od słów, które po polsku oznaczają: fachowość, autorytatywność, wiarygodność. Każda z tych cech odnosi się do innego zestawu właściwości, którymi powinien odznaczać się Twój content. Ten trzyliterowy twór to nazwa zbioru zasad opisana w Wytycznych Google dla Oceniających Jakość Wyszukiwania. Dokument ten liczy aż 168 stron i pochodzi z 2013 roku, ale jest nadal aktualny.

Po co Google stworzył E-A-T?

W Google szukasz wszystkiego – czasem tylko nowej tapety z ładnym widokiem, a czasem informacji: “jak spłacić zadłużenie z karty kredytowej” lub “czy można łączyć antybiotyk z alkoholem”. Zauważ, że tak jak w przypadku pobrania ładnej grafiki nie obchodzi Cię wiarygodność źródła, tak w chwili, gdy szukasz porady dotyczącej Twojego zdrowia lub finansów, wolisz mieć pewność, że autor wie, o czym pisze. Google określa takie tematy jako tematy YMYL (Twoje pieniądze lub Twoje życie). Dzięki wytycznym E-A-T, którymi kierują się pracownicy Google w ocenie witryn, masz większą pewność, że na pierwszej stronie wyszukiwania znajdą się strony z rzetelnymi informacjami od ekspertów.

Co to jest YMYL?

YMYL – To te rodzaje stron lub tematów, które mogą potencjalnie wpłynąć na przyszłe szczęście, zdrowie, stabilność finansową lub bezpieczeństwo danej osoby.

Do stron YMYL zaliczają się:

  • WWW, na których użytkownicy mogą dokonywać zakupów i transferu pieniędzy,
  • strony z poradami lub informacjami o zdrowiu, lekach, suplementach i odżywianiu się,
  • portale z poradami i informacjami z zakresu ubezpieczeń, pożyczek, inwestycji finansowych itp.,
  • serwisy internetowe z poradami i informacjami z obszaru prawa,
  • strony z treściami potencjalnie niebezpiecznymi

Jak pisać zgodnie z E-A-T? Cechy stron wysokiej jakości

Abyś nauczył się jak pisać zgodnie z E-A-T, najpierw musisz poznać czynniki, na podstawie których Google ocenia jakość stron. Aby witryna mogło być uznana za stronę wysokiej jakości, powinna odznaczać się kilkoma cechami:

  • treść główna powinna jasno komunikować cel strony
  • content musi budzić zaufanie i być wiarygodny,
  • treści dodatkowe powinny pomagać w nawigacji użytkownika po stronie, przykład: moduł related posts,
  • strona powinna zawierać dane kontaktowe – nr telefonu, email i inne,
  • content powinien być aktualny,
  • cała witryna powinna być przystosowana do wyświetlania i interakcji z nią na urządzeniach mobilnych,
  • strona powinna mieć dobrą reputację w internecie w zakresie danej tematyki.

Chcesz dostosować bloga do E-A-T? Zastosuj się do tych wskazówek!

A teraz to co tygryski lubią najbardziej – konkrety! Czyli jak dostosować bloga do wytycznych E-A-T. Poniższe wskazówki pomogą Ci to zrobić.

Expertise – jak stworzyć blog ekspercki zgodny z E-A-T?

Expertise – czyli fachowość. Osoby oceniające jakość stron w Google traktują tylko te treści jako fachowe, których autorzy rzeczywiście posiadają na dany temat wiedzę lub umiejętności. Sprawdzają też, czy autor ma już na swoim koncie inne teksty z tej dziedziny.

Co zrobić, aby tekst był fachowy wg Google?

Istnieje kilka sposobów, aby zoptymalizować teksty blogowe pod tzw. expertise – czyli fachowość. Oto ich lista:

  • Stwórz podstronę z bio autora na stronie – opisz w niej jego doświadczenie i wykształcenie.
  • Dodaj author box pod tekstem. To ważny element. Może linkować do podstrony z pełną wersją bio, a także do profili na Linkedin i w Scholar Google. Warto też wyszczególnić w bio tytuły i linki do innych prac na podobny temat.
  • Sprawdź, czy autor tekstu może pochwalić się profilem na Scholar Google i profilem na LinkedIn. Jeśli tak – podlinkuj do niego.
  • Jeśli piszesz tekst, nie staraj się być wszechwiedzącym. Linkuj do raportów, analiz i stron z wiarygodnymi informacjami potwierdzającymi to, co piszesz. Umiejętne linkowanie do źródeł, na podstawie których tworzysz content to ważny element tego, jak pisać zgodnie z E-A-T.
  • Pamiętaj, że eksperckość nie polega tylko na tytułach zawodowych. Jeśli przeżyłeś coś osobiście, ale nie masz na ten temat wiedzy, to również jest Twoje doświadczenie. Możesz być ekspertem w kontekście odczuć i wrażeń z wycieczki po jakimś egzotycznym kraju i dzielić się wiedzą na temat przygotowań do niej. Widać to w poniższym przykładzie. Na zapytanie “jakie to uczucie mieć motyle w brzuchu” pierwsze pozycje w SERP zajmują wątki na forach.
Fachowość, a wątki na forach internetowych
Wyniki wyszukiwania na zapytanie: “Jakie to uczucie mieć motyle w brzuchu?”
  • Możliwe jest nawet codzienne doświadczenie w tematach YMYL. Na przykład istnieją fora i strony pomocy dla osób z określonymi chorobami. Wypowiadają się na nich ludzie, którzy danej choroby doświadczyli na sobie.

Authoritativeness – jak budować bloga z autorytetem?

Authoritativeness – czyli autorytet i reputacja. Aby ocenić autorytet Twojego bloga, osoby oceniające content przeczesują sieć w poszukiwaniu opinii na jego temat. W tym aspekcie, dla oceniających z Google najważniejsze jest czy:

  • o Twoim blogu mówi się w Internecie – ilość cytatów, polemik, wzmianek,
  • blog wzbudza dyskusje – ilość komentarzy na stronie i pod treścią, udostępnioną na portalach społecznościowych,
  • umożliwiasz dyskusję pod artykułami,
  • do artykułów prowadzą linki z innych blogów eksperckich lub profili społecznościowych autorytetów,
  • firma/portal może pochwalić się nagrodami w zakresie tematyki, o której pisze,
  • są jakieś wzmianki o firmie/portalu na Wikipedii.
autorytet. jak pisać zgodnie z e-a-t
Hasło: “Aspiryna”, Przypis do jednego z portali o lekach w Wikipedii

Trustworthiness – jak zyskać zaufanie?

Trustworthiness – czyli zaufanie. Osoby oceniające treści sprawdzają, czy na stronie znajdują się pewne istotne elementy. W ich oczach świadczą one o: legalności, przejrzystości i dokładności strony WWW.

Jakie elementy decydują o tym, że witryna jest zaufana?

  • Wskazanie osoby odpowiedzialnej za publikowane treści YMYL i innych.
  • Zamieszczenie danych kontaktowych do redakcji i właścicieli serwisu/strony internetowej.
  • Email i adres nie wystarczy. Potrzebne są również informacje takie jak: telefon do obsługi klienta, telefon do działu finansowego itp.
  • Jeśli artykuł jest informacyjny, musi być zgodny z faktami w danym temacie oraz konsensusem ekspertów jeśli taki istnieje. Częścią tego jest przytaczanie wiarygodnych źródeł.
  • Certyfikat SSL.

Czy E-A-T jest wskaźnikiem rankingowym?

Na to pytanie najlepiej odpowie tweet Danny’ego Sullivana – eksperta z Google i współzałożyciela Search Engine Land z października 2019. Według jego słów, E-A-T nie jest wskaźnikiem rankingowym w sensie technicznym, ponieważ nie można dokładnie zmierzyć “ile jest go na stronie” (w przeciwieństwie do np. szybkości strony). Natomiast, wytyczne E-A-T to zestaw sygnałów, które jasno mówią o tym, czy dana treść jest wartościowa dla ludzi i stosowanie się do nich ma wpływ na pozycję w rankingu.

Tweet Danny’ego Sullivana z Google z października 2019 na temat tego, czy E-A-T jest czynnikiem rankingowym

Jak usprawnić stronę zgodnie z E-A-T? – porady

Czy istnieją jeszcze inne sposoby, aby usprawnić stronę pod względem E-A0T? Tak! Polecam Ci zastosować poniższe porady.

Audytuj swoją markę

Co ludzie mówią o Twojej marce? Czy masz spójny branding? Uczciwie oceń swoją markę, aby określić, czy spełnia kryteria E-A-T. W tym celu, możesz odpalić Brand24 i śledzić wzmianki na swój temat.

Audytuj swój content

Przejrzyj wszystko, co opublikowałeś, i oceń, czy spełnia standardy E-A-T. Czy swoje treści tworzysz w oparciu o potrzeby Twoich odbiorców? Czy może za wszelką cenę chcesz im coś sprzedać? Sprawdź, czy publikowana treść jest na pewno unikalna.

Usuń content o niskiej wartości

Dokonaj analizy ROT, czyli audytu nadmiarowych, nieaktualnych i trywialnych treści. Pozbądź się tych tekstów, które wiszą na Twojej stronie, a które nie generują dużego zainteresowania. Gdy zmuszasz Google do skanowania i indeksowania stron o niskiej wartości, obniża to pozycje serwisu.

Zatrudnij ekspertów

Zrób to w szczególności w kontekście tworzenia dobrej jakości tekstów. Zatrudnij copywritera, który nie tylko potrafi pisać, ale także który jest specjalistą w branży, na której temat pisze. Dobrze gdyby w sieci można było znaleźć info o jego sukcesach lub doświadczeniu.

Content Marketing | Pozycjonowanie WWW | Cześć ! od kilku lat zajmuję się pisanie tekstów na strony WWW i blogi. W tym czasie mocno rozwinąłem swoje umiejętności w zakresie pozycjonowania stron internetowych. Ten blog to moje laboratorium doświadczalne, ale także biblioteka treści związanych ze sztuką, jaką jest SEO. Zapraszam do czytania!

0 0 Zagłosuj
Ocena artykułu:
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze