SEO-w-2021

SEO w 2021. Poznaj Core Web Vitals i Page Experience Signals

Już w maju 2020, Google zapowiedziało, że w 2021 roku, zostanie wdrożona kolejna zmiana w algorytmie. Nowa aktualizacja wzmocni wagę użyteczności stron internetowych wśród czynników rankingowych. Co to znaczy? Ma to związek z tzw. Page Experience Signals, które są zbiorem sygnałów rankingowych związanych z szybkością i użytecznością strony w tym Core Web Vitals. Co zatem konkretnie będzie ważne w SEO w 2021? – zapraszam do lektury artykułu.

SEO w 2021. Czym jest Core Web Vitals?

Core Web Vitals to zbiór trzech wskaźników, które w połączeniu z kilkoma innymi wpływają na pozycję strony w wynikach wyszukiwania. Tworząc te wskaźniki, Google pokazał kierunek specjalistom SEO, w którym mają podążać, optymalizując strony internetowe. W SEO w 2021 będzie mniej istotne osiąganie wysokich wyników w testach PageSpeed Insights. O wiele ważniejsza będzie poprawa tych elementów na stronie, które mają realny wpływ na doświadczenie użytkownika.

Jakie wskaźniki składają się na Core Web Vitals?

  • LCP – Largest Contentful Paint – określa czas, w którym ładuje się najcięższy element na stronie.
  • FID – First Input Delay – określa czas, który upływa od rozpoczęcia ładowania do momentu, w którym przeglądarka może rozpocząć dowolną akcję JavaScript.
  • CLS – Cumulative Layout Shift – określa kumulację przesunięć treści podczas ładowania strony. Mierzy zarówno ilość przesuniętego contentu, jak i odległości na jakie ten content został przeniesiony.
Wskaźniki Core Web Vitals: LCP, FID i CLS

CLS w praktyce – dlaczego ten wskaźnik jest taki ważny?

Aby wyjaśnić, czym jest CLS, warto przytoczyć konkretny przykład. W trakcie czytania artykułu nie chcesz, aby jego poszczególne fragmenty zmieniły pozycje. Jest to niepożądane, ponieważ gdy tak się stanie, musisz od nowa szukać miejsca, w którym skończyłeś czytać. To zjawisko ma miejsce najczęściej na podstronach z artykułami na dużych portalach, gdzie między poszczególnymi akapitami znajdują się miejsca na reklamy. Często ładują się one z opóźnieniem, doprowadzając w ten sposób do kłopotliwych przesunięć tekstu.

Nie wszystkie przesunięcia są złe

Należy jednak zaznaczyć, że przesunięcia contentu są przez Google interpretowane jako złe tylko wtedy, gdy zachodzą bez udziału użytkownika. Google nie ocenia zatem negatywnie przesunięć inicjowanych np. za pomocą przycisków, które przenoszą użytkownika na górę, bądź na dół strony.

Jak poprawić wskaźnik CLS?

To temat na oddzielny artykuł, który pewnie pojawi się w najbliższym czasie na SEOblog. Tymczasem, z myślą o Twoim SEO w 2021, przedstawiam kilka wskazówek, które pozwolą Ci poprawić wskaźnik CLS:

  • Dodawaj atrybuty rozmiaru na zdjęciach i video. Ewentualnie, określ ilość miejsca potrzebnego na dany obiekt za pomoc CSS.
  • Stosuj animacje, które dają efekt płynnych przejść. Dzięki temu użytkownik będzie widział skąd i gdzie jest przenoszony.
  • Poprawnie stosuj czcionki. Dzięki temu unikniesz występowania tzw. flash of unstyled text. Przeglądarka często z opóźnieniem otrzymuje informację o czcionce. Z tego powodu przez chwilę może być widoczny nieostylowany tekst.
Page Experience Signals
Page Experience Signals

SEO w 2021. Czym są Page Experience Signals?

Page Experience Signals to zbiór wskaźników, których mierzenie, podpowie Ci, jak użytkownicy mogą postrzegać kontakt z Twoją stroną internetową. Są to:

  • Core Web Vitals opisane i wymienione powyżej
  • Dostosowanie do urządzeń mobilnych (Mobile Friendly)
  • Bezpieczeństwo podczas przeglądania
  • HTTPS
  • Brak reklam pełnoekranowych

Zmiany w karuzelach newsów w AMP

Page Experience Signals będzie miał znaczenie w ustalaniu pozycji w karuzelach newsów AMP. Co więcej, będą widoczne tam nie tylko te strony, które są oparte o AMP, ale także podstrony, które z AMP nie korzystają. Wszystkie widoczne tam strony będą musiały wpisywać się w wymogi polityki treści Google.

Voice Search a wyniki wyszukiwania

Dzięki upowszechnieniu się takich aplikacji jak: Asystent Google, Siri, czy Alexa, technologia wyszukiwania głosowego przeszła długą drogę. W rzeczywistości odsetek gospodarstw domowych, które według przewidywań do 2022 będą posiadać inteligentny głośnik, wynosi 55%. To całkiem sporo! Aby zoptymalizować wyszukiwanie głosowe, czyli voice search, sprecyzuj najpierw listę słów kluczowych. Zidentyfikuj dłuższe wyrażenia, których ludzie używają w codziennych rozmowach. Wyszukiwanie głosowe jest zwykle lepsze przy dłuższych, bardziej naturalnie brzmiących frazach. Dopiero kiedy ludzie piszą, mają tendencję do skracania. Na przykład osoba może wyszukiwać głosowo: „Jakie są nowe trendy w SEO na 2021 rok?”, ale wpisze słowa „nowe trendy SEO 2021”.

0 0 Zagłosuj
Ocena artykułu:
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze