Lokalne SEO
Algorytm Google

Lokalne SEO dla firm – Jak się pozycjonować?

Prowadzisz lokalny biznes, którego oferta skierowana jest do mieszkańców określonego miasta, dzielnicy lub regionu? Jeśli tak, to lokalne SEO dla firm jest czymś dla Ciebie! Pod warunkiem, że nie prowadzisz biznesu w Warszawie lub innym dużym mieście, w wielu przypadkach, masz spore szanse szybko osiągnąć przewagę nad konkurencją w Google. Wystarczy, że zastosujesz się do tych kilku wskazówek – jak się pozycjonować?

Co to jest lokalne SEO?

Lokalne SEO to pozycjonowanie firm lokalnych. Jego celem jest podniesienie widoczności Twojej strony na słowa kluczowe związane z danym regionem, miastem lub dzielnicą. Jest idealną formą pozycjonowania m.in. dla lokalnych sklepów, restauracji, kwiaciarni, cukierni, a także dla firm usługowych. Firmy decydujące się na pozycjonowanie lokalne nie są zainteresowane pozyskiwaniem Klientów z całej Polski, a tylko z miejsca lub regionu, w którym działają.

“Wizytówka” w Google My Business – to podstawa!

Chcesz zaistnieć jako lokalna firma? Zacznij od założenia wizytówki w Google My Business (pol. Google Moja firma). Jest to jedno z głównych narzędzi Google służących informowaniu potencjalnych klientów o danej firmie i jej ofercie. “Wizytówka firmy w Google” jest zupełnie bezpłatna, natomiast płynące z jej posiadania korzyści – bezcenne. To właśnie dzięki niej, Twoja firma może wyświetlać się po prawej stronie wynikach wyszukiwania (SERP) w tzw. knowledge graph (pol. graf wiedzy).

wizytówka firmy w Google - Piotr Effler pozycjonowanie WWW
Wygląd wizytówki w Google My Business – Piotr Effler pozycjonowanie WWW

Korzyści z posiadania wizytówki Google My Business

  • Możliwość rywalizowania z konkurencją. Pozycjonowanie lokalnej firmy bez założenia wizytówki w Google My Business? Eeee… to się nie uda! Z pewnością mają ją Twoi najmocniejsi konkurencji. Dzięki wizytówce w Google masz szansę w ogóle stanąć z nimi w szranki.
  • Ułatwienie dla potencjalnych klientów. Żyjemy w czasach, w których wyszukiwanie i przeglądanie oferty firm na urządzeniach mobilnych jest na porządku dziennym. Wizytówka w Google My Business bardzo ułatwia odnalezienie Twojego adresu użytkownikom smartfonów i tabletów.
  • Zwiększenie świadomości o istnieniu firmy. Nie łudźmy się! Jeśli dopiero co założyłaś/założyłeś biznes, prawdopodobnie niewiele osób wie o jego istnieniu. Wizytówka w Google My Business sprawia, ze Twoja firma jest widoczna w Google Maps. Dzięki temu, potencjalni klienci mają szansę dowiedzieć się, że Twoja marka w ogóle istnieje.
  • Dane kontaktowe w zasięgu wzroku… i nie tylko. Google My Business to taki bardzo widoczny NAP. Potencjalny klient znajdzie na tej wizytówce wszystko czego potrzebuje: adres strony internetowej, numer telefonu, opinie innych klientów, zdjęcia wnętrza, zdjęcia produktów itp.

Od czego zależy kolejność przedstawienia “wizytówek” w wynikach wyszukiwania?

Google pokazuje wizytówki Google My Business w określonej kolejności. Kolejność przedstawienia zależy od kilku czynników – takich jak:

  • trafność – Google sprawdzi, czy wizytówka pokrywa potrzebę użytkownika. Innymi słowy, czy odpowiada na jego zapytanie.
  • odległość – Google sprawdzi, jak daleko znajduje się Twoja firma od użytkownika i w pierwszej kolejności wyświetli mu te najbliższe
  • rozpoznawalność – Google sprawdzi, czy firma jest popularna oraz, czy ma opinie. Zweryfikuje także sentyment tych opinii – czy są negatywne, czy pozytywne.
wizytówka w Google My Business wyświetlana w kolejności
Przykładowa kolejność wyświetlana mojemu IP na hasło “pozycjonowanie pruszków”, SERP Google

Stwórz NAP w dobrej jakości katalogach

Stworzyłeś stronę internetową i zastanawiasz się, co teraz? To dobry moment, aby powiadomić Google, że Twoja marka pojawiła się w Internecie. Pomocny w tym aspekcie będzie NAP.

Lokalne SEO. Co to jest NAP?

NAP – Name, Address, Phone Number (tłum. pol. Adres, Telefon, Numer) to miejsce w sieci zawierające podstawowe dane kontaktowe dotyczące:

  • nazwy firmy,
  • imienia i nazwiska przedsiębiorcy,
  • adres siedziby,
  • numer telefonu,

Powstały, aby umożliwić firmom pozyskanie klientów na lokalnym rynku.

Dlaczego warto tworzyć NAP-y?

NAP-y są elementem, o który warto zadbać już w momencie pojawienia się Twojej marki w Internecie. Jeśli jeszcze ich nie masz – nie przejmuj się – po prostu powinieneś je założyć. Gdy tworzysz NAP-y, pozyskujesz także linki zewnętrzne (backlinks). Użytkownicy, znajdując informacje o marce nie tylko na Twojej stronie, zyskują do niej większe zaufanie i traktują jako bardziej wiarygodną. Google robi podobnie. Jeśli do Twojej strony nie będzie prowadzić żaden link, Google uzna ją za miejsce o słabej reputacji.

Lokalne SEO – Główna funkcja NAP-ów

NAP-y z dobrej jakości katalogów (lub innych miejsc w Internecie) pełnią w SEO funkcję pierwszych, stosunkowo łatwych do pozyskania linków, które dają algorytmom znać, że strona jest godna zaufania i nie powstała tylko po to, aby np. dokonać wyłudzenia od Klientów pieniędzy.

Gdzie możesz założyć NAP-y?

NAP-y możesz założyć w wielu miejscach. Ważne, aby były uznawane przez algorytm Google za miejsca dobrej jakości.

przykład NAP
Przykład NAP, biznesfinder.pl

Założenie NAP jest możliwe w:

  • wizytówkach Google My Business ( nazwa i lokalizacja firmy wyświetla się też w Google Maps)
  • na WWW,
  • katalogach firm,
  • social mediach.

Lokalne SEO. Wskazówka

Zakładając NAP-y, a także pozyskując jakiekolwiek inne linki zewnętrzne, pamiętaj o tym, aby trzymać się jednego schematu linkowania. Dla Google linki: https://twojadomena.pl, a https://www.twojadomena.pl to dwa różne adresy.

Uwzględnij zapytania geolokalizacyjne

Bardzo ważnym elementem w SEO lokalnym dla firm są pozycjonowania geolokalizacyjne. Jeśli chcesz wyprzedzić konkurencję w swoim mieście lub regionie, powinieneś wykorzystać ich potencjał.

Co to są zapytania geolokalizacyjne?

Choć po wpisaniu w wyszukiwarkę słowa “fryzjer”, Google wyświetla Ci zakłady fryzjerskie znajdujące się w Twojej okolicy, Ty sam możesz podpowiedzieć mu, w jakiej lokalizacji chcesz daną usługę znaleźć. Właśnie temu służą zapytania geolokalizacyjne. Są to wszystkie zapytania z użyciem nazwy dzielnicy, miasta, regionu lub innego obszaru rozpoznawanego przez mapy Google. Przykłady:

  • sł1 “fryzjer w Pruszkowie”
  • sł2″fryzjer Pruszków”
  • sł3 “fryzjer w okolicy Pruszkowa”
propozycja podobnych fraz kluczowych
Sugestie podobnych fraz kluczowych od Google dla zapytania: “fryzjer pruszków”

Funkcja zapytań geolokalizacyjnych

Załóżmy, że choć mieszkasz w Warszawie, planujesz wizytę u fryzjera w Pruszkowie – w mieście, w którym spędzisz weekend u swojej dziewczyny/chłopaka. Właśnie w takich sytuacjach skorzystasz z zapytania geolokalizacyjnego. Dodanie miasta w zapytaniu jest dla algorytmu mocnym sygnałem, który każe mu zignorować Twoje fizyczne położenie podczas wyszukiwania.

Lokalne SEO. Pozyskaj linki z serwisów regionalnych

Na pozycjonowanie każdej marki w Internecie, duży wpływ ma profil linków zewnętrznych (backlinków) prowadzących do jej strony. W przypadku lokalnego SEO (pozycjonowania firmy lokalnej), ważne aby w ich zestawie znalazły się linki z serwisów regionalnych.

W przypadku pozycjonowania firm lokalnych w Pruszkowie mogą to być:

i inne.

Zadbaj o dobre opinie na portalach regionalnych i w wyszukiwarkach

Jeśli prowadzisz firmę lokalną, istotną rzeczą jest, aby oprócz linkowania do siebie z portali regionalnych, pozyskiwać z nich dobre opinie. Ważnym miejscem są też wyszukiwarki lokali usługowych, takich jak: wyszukiwarka hoteli i pensjonatów, booksy, tripadvisor itp. Nie tylko musisz założyć w nich “wizytówkę”, ale także postarać się o pozytywne recenzje. Szalenie ważnym aspektem są także opinie w Google My Business.

Lokalne SEO. Przydatne linki

Poniższe narzędzia pomogą Ci w samodzielnym prowadzeniu działań w zakresie lokalnego SEO:

Content Marketing | Pozycjonowanie WWW | Cześć ! od kilku lat zajmuję się pisanie tekstów na strony WWW i blogi. W tym czasie mocno rozwinąłem swoje umiejętności w zakresie pozycjonowania stron internetowych. Ten blog to moje laboratorium doświadczalne, ale także biblioteka treści związanych ze sztuką, jaką jest SEO. Zapraszam do czytania!

0 0 Zagłosuj
Ocena artykułu:
Subskrybuj
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Feedbacks
Zobacz wszystkie komentarze